Başlıca müşteri memnuniyetinin neden önemli olduğundan ve nasıl sağlanacağından bahseder.
Bir markanın ürünleri veya hizmetleri için para ödeyen ve bunları satın alan kişilere “müşteri” denir. Başka bir deyişle şirketlere para kazandıran tüketiciler, müşteri olarak değerlendirilebilir. [1]
Şirketlere direkt olarak para kazandırmayan fakat ürün veya hizmet kullanımı yapan tüketiciye ise “kullanıcı” denir.
Başlıca müşteri tipleri aşağıdaki gibidir;
Müşterinin almış olduğu ürün veya hizmetin ihtiyacı karşılaması en önemli etkendir. Bu ürün veya hizmetin sağlanış hızı, kalitesi, sunumu, satış sonrası desteği müşteri memnuniyetini etkileyen diğer faktörlerdir. Bütün bu süreç sonrası müşteri ihtiyacını tam anlamıyla karşılıyor ve gerekli desteği alıyorsa müşteri aldığı ürün veya hizmetten memnun, bu başarı oranına ise müşteri memnuniyet oranı diyebiliriz.
Bir ürünün veya hizmetin tüketiminde sürekliliğin sağlanması için arz talep dengesinin dışında müşteri memnuniyeti hayati önem taşımaktadır.
Çoğu ürünün pazarda birçok muadili olmasına rağmen müşteri memnuniyetini hedef alan işletmelerin ürünleri her zaman öne çıkmaktadır.
Eğer müşteri aldığı ürün veya hizmetten bir şekilde memnun kalmazsa oluşacak yeni taleplerini farklı tedarikçiler üzerinden gidermeye çalışacaktır. Bunun sonucu olarak işletme enerjisini sürekli yeni müşteri aramaya harcayacaktır. Oysaki müşteri memnuniyetini hedef alan bir işletme hem elindeki müşteri portföyünü kaybetmeyecek hem de oluşacak olan güvenilir markası ile yeni müşteri kazanmak için daha fazla gayret etmesi gerekmeyecektir.
Yaptığınız işe güveniyorsanız ve iyi sunup desteğini verebiliyorsanız müşteri memnuniyeti için işin büyük bir bölümünü zaten yerine getirmişsinizdir. Ancak maddeler halinde sıralayacak olursak;
Müşteri memnuniyeti kadar bu memnuniyetin ölçülmesi de önemlidir çünkü “ölçemediğiniz hiçbir şeyi yönetemezsiniz”[3].
Müşteri memnuniyetini ölçmenin ise en iyi yolu yine müşteriden geçmektedir. İşletme kullanılan ürünü veya hizmeti sonrası yapacağı müşteri memnuniyeti anketi ile geri bildirim toplamalıdır.
Son olarak yapılacak anket müşteri memnuniyetini ölçerken memnuniyetsizliği de ölçecek şekilde doğru sorular ile hazırlanmış olmalıdır.